انواع تحقیق سایت پروژه های دانشجویی

دانلود روش تحقیق را به صورت هاى مختلفى تقسیم کرده و انواع گوناگونى را براى آن در نظر گرفته اند. مهم ترین تقسیم بندى تحقیق , تقسیم آن به دو نوع بنیادى و کاربـردى است . تحقیق بنیادى به منظور ارائه نظریه هاى جدید علمى و گسترش عـلوم در زمینه هاى مختلف صورت مى پذیرد. این نوع تحقیق با هدف پروراندن نـظـریـه هـاى عـلمى از طریق کشف اصول یا قواعد کلى صورت مى گیرد و به کـاربـرد ایـن یـافـتـه ها در صحنه عمل و واقعیت کمتر توجه مى شود. این نوع تـحـقـیقات معمولا در موقعیت هاى آزمایشگاهى و اغلب بر روى حیوانات انجام مـى شـود.تحقیق دانشجویی رشته حقوق روان شـنـاسـان از جـمـلـه دانشمندانى هستند که به انجام این نوع تحقیقات بیشتر علاقمند هستند.

تـحـقیقات کاربردى سایت روش تحقیق به منظور حل سریع مسائل و مشکلات و اتخاذ تدابیر لازم انـجام مى شود. این نوع تحقیق با استفاده ازیافته هاى تحقیقات بنیادى در صدد حل مشکلات گوناگون بر مى آید. به عبارت دیگر, در تحقیق کاربردى , محقق یافته هاى تحقیق بنیادى را در صحنه عمل مى آزماید, بنابراین , تحقیق کاربردى بر خلاف تحقیق بنیادى که جنبه نظرى دارد, بیشتر به سمت پدیده هاى واقعى و مـسـایـل عـملى معطوف است و در شرایط غیر آزمایشگاهى و در رویارویى با واقعیات سیاسى آاجتماعى و… انجام مى شود.

بـرخـى دیگر از صاحب نظران دانلود پروژه روش تحقیق, در یک تقسیم بندى کلى , تحقیق را به دوگونه تـحـقـیق تکوینى و تحقیق توسعه اى (تکاملى) تقسیم کرده اند. از این دیدگاه , تحقیق تکوینى به تحقیقى اطلاق مى شود که در صدد یافتن علت تکوین و ایجاد یک پدیده یا موضوع تحقیق است , ولى تحقیق توسعه اى یا تکاملى , تحقیقى است که به دنبال فهم فرآیند و مسیرى است که یک موضوع یا پدیده ازآغاز تولد خود تا کنون طى کرده است . این نوع تحقیق بر آن است تا معلوم کند که , پدیده مورد نـظـر چـه مـسـیـرى را پـشـت سرگذاشته و چرا چنین مسیرى را طى کرده است.

بـرخـى سایت پایان نامه های دانشجویی دیـگر عقیده دارند که همه مطالعات تحقیقى به صورت یکى از اشکال سه گانه تحقیق تاریخى , تحقیق توصیفى و تحقیق تجربى یا مجموعه اى از آن ها خـواهـد بـود. از ایـن دیـدگـاه , تحقیق تاریخى , آنچه را که وجود داشته است تـوصـیـف مـى کند, به عبارت دیگر این نوع تحقیق شامل بررسى , ثبت , تجزیه و تـحـلیل و تفسیر رویدادهاى گذشته است تا به کمک آن , محقق ضمن شناخت گذشته , به شناخت وضع موجود و تا حدودى نیز به پیش بینى وضع آینده نایل شود.تـحـقیق توصیفى نیز از این دیدگاه آنچه را که هست توصیف مى کند. این نوع تحقیق نیز شامل توصیف , ثبت و تجزیه و تحلیل شرایط موجود است . تحقیق دانشجویی رشته معارف در این نوع تحقیق سعى مى شود تا روابط میان عوامل (متغیرهاى) دست کارى نشده کشف شـود. درتـحـقیق تجربى نیز محقق در صدد مشخص کردن روابط موجود بین عوامل و متغیرهاى مختلف است , با این تفاوت که درتحقیق تجربى امکان دست کـارى و کنترل عوامل و متغیرهاى دخیل در موضوع تحقیق یا پدیده مورد نظر وجود دارد. پروژهای دانشجویی دانـشـمـندان و صاحب نظران درس روش تحقیق , انواع زیادى از تحقیق را نام بـرده انـد کـه بررسى همه آن ها ممکن نیست , دریک جمع بندى مى توان به سه نـوع اصلى تحقیق اشاره کرد. به عبارت دیگر, تحقیق در علوم اجتماعى به طور عام و علوم سیاسى به طور خاص به یکى از اشکال زیر مى تواند وجود داشته باشد.

١) تحقیق اکتشافى

٢) تحقیق توصیفى

٣) تحقیق تبیینى

تحقیق اکتشافى: هـدف اصـلـى در تـحـقـیـق اکـتـشافى , شناخت وضعیتى است که درباره آن آگـاهـى هـاى لازم وجـود ندارد, به عبارت دیگر, در این نوع تحقیق , محقق به دنبال دستیابى به اطلاعاتى است که با کمک آن ها مى تواند موضوع تحقیق را به خـوبـى بـشـنـاسـد.سفارش انجام تحقیق بنابر این , بااین تعریف هر تحقیقى نیازمند انجام یک سرى مـطـالـعـات اکـتـشـافـى اسـت یـعـنـى تحقیق اکتشافى زمینه اى است براى انجام تحقیقات مهم تر و گسترده تر.
بـرخـى از صاحب نظران , تحقیق اکتشافى را تحقیق برآوردى نیز نامیده اند, به نـظـر آن هـا در این نوع تحقیق , هیچ فرضیه اى پیشنهاد نمى شود و مورد آزمون قـرار نمى گیرد بلکه هدف آن تنها به دست دادن برآوردى از یک مساءله خاص است . تحقیق اکتشافى مقاله های دانشجویی را نمى توان تحقیق به معناى حقیقى آن دانست , بلکه در عـوض نوعى مطالعه است که باعث وسعت بخشیدن به دیدگاه ها و اندیشه هاى محقق مى شود. بـنـا بـراین , وظیفه تحقیق اکتشافى نه رسیدگى کردن به فرضیه هاى تحقیق است و نه جمع آورى اطلاعات در مورد مساءله تحقیق , بلکه ایجاد زمینه مناسب بـراى درک بـهـتـر پـدیـده هاى مختلف یا مساءله خاصى است که محقق , فاقد اطـلاعـات کـافى درآن مورد است .گزارش کارآموزی حسابداری تحقیق اکتشافى ممکن است به صورت هاى مـختلفى انجام شود مانند: خواندن متون و نوشته هاى مختلف ,مصاحبه با افراد, مشورت با اساتید و صاحب نظران و…

تحقیق توصیفى: تحقیق دانشجویی رشته معماری تحقیق توصیفى شامل مجموعه روش هایى است که هدف از آن ها توصیف کردن پـدیـده یـا پـدیـده هاى مورد بررسى است . دراین نوع تحقیق , توصیف و معرفى پـدیده مورد نظر از طریق بر شمردن ویژگى ها, ابعاد و حدود آن پدیده صورت مـى پـذیرد. سایت مقالات دانشجویی دراین نوع از تحقیق , محقق ممکن است در صدد شناسایى عوامل و مـتغیرهاى دخیل در یک پدیده یا موضوع خاص برآید ولى به بررسى روابط بین ایـن عـوامـل و تشخیص نوع آن ها نمى پردازد. به عبارت دیگر, هدف در تحقیق تـوصیفى , شناسایى وضع موجود است , نه قضاوت درباره آن یا بررسى نوع رواب ط موجود بین عوامل و متغیرهاى مختلف .
بـنـابـراین , در یک تحقیق توصیفى , محقق الزاما در پى کشف و توضیح روابط, همبستگى ها و نیز آزمودن فرضیه ها و پیش بینى حوادث و رویدادها نیست , بلکه توجه او بیشتر در جهت توصیف و گزارش نویسى از موقعیت ها و وقایع بر اساس اطـلاعاتى است که بیشتر جنبه وصفى دارد, البته باید دانست که صاحب نظران تحقیق رشته حقوق در مـورد مفهوم دقیق تحقیق توصیفى اتفاق نظر ندارند وگاهى به تعریف این نـوع از تـحـقـیـق تـا آن اندازه وسعت مى دهند که شامل همه انواع تحقیق جز تحقیقات تاریخى و تجربى ,مى شود. در اینجا منظور از تحقیق توصیفى عـبـارت اسـت از: تـوصـیـف عـیـنـى , واقـعى و منظم خصوصیات یک پدیده , یک موقعیت و یا یک موضوع .

تحقیق تبیینى: گزارش کارآموزی برق ایـن نوع تحقیق که به آن تحقیق علمى نیز گفته مى شود, در صدد پیدا کردن روابـط عـلـت و معلولى بین متغیرهاى مختلف است .البته ناگفته نماند که در عـلوم سیاسى یا به طور کلى در علوم اجتماعى , بررسى روابط على به گونه اى قـطعى مطرح نیست ـ یعنى در علوم اجتماعى به طور مسامحه از روابط علت و مـعـلـولـى سـخـن بـه مـیـان مـى آیـد ـ زیـرا در مورد پدیده هاى اجتماعى و سـیـاسـى نـمـى تـوان بـه رابطه على دست یافت بلکه این نوع روابط همواره با درصـدى از احـتـمـال بیان مى شود. بانک مقالات دانشجویی این امر از آنجا ناشى مى شودکه پدیده هاى سـیاسى و اجتماعى معمولا تحت تاءثیر عوامل و متغیرهاى زیادى قرار دارند که شـنـاسـایـى همه آن ها از عهده یک محقق علوم اجتماعى خارج است ,به عبارت دیـگـر, گـفته مى شود که (اصل چند متغیرى) بر پدیده هاى اجتماعى حاکم اسـت.انجام پروپوزال تـعـریفى که از تحقیق ارائه شد در واقع تنها برازنده تحقیق تبیینى است , زیرا تنها دراین نوع از تحقیق است که مراحل کلى سه گانه سؤال , فرضیه و آزمون وجود دارد. بنابراین , هدف اصلى یک پژوهشگر علوم سیاسى باید کسب توانایى براى انجام یک تحقیق از نوع تبیینى آن باشد .

درس پژوهی
روش پژوهش در عمل یا اقدام پژوهی، در سال های اخیر، مورد توجه بسیاری از متفکران و متخصصان دست اندرکار پژوهش قرار گرفته است و درباره ی آن نظریه پردازی های زیادی صورت گرفته و نیز کتاب های فراوانی نگاشته شده است.
منطق روش پژوهش در عمل، همان منطق چگونگی انجام دادن پژوهش در عمل و اجرا است. نمونه کار اقدام پژوهی این منطق که به خرد و دانش غیر رسمی عامه ی مردم بستگی دارد، میان پژوهشگران نیز شناخته شده است.
 اقدام پژوهی مدیران کورت لوین در سال ١٩٩۴ مبادی اصطلاح «پژوهش در عمل» را ابداع کرد و فرایند اجرای آن را بر سه اصل بنیان نهاد:
برنامه ریزی – حقیقت یابی – اجرا
نگاه کنید: اطلاعات مربوط را جمع آوری کنید. وضعیت موجود را شرح دهید.
فکر کنید: کشف کنید چه چیز اتفاق می افتد. تفسیر کنید و چرایی و چگونگی آن را مطرح سازید.
عمل کنید: برنامه ریزی کنید – اجرا کنید – ارزشیابی کنید.
اقدام پژوهی ریاضی دبیرستان بی تردید، هر شیوه ای که برای اجرای پژوهش در عمل به کار گرفته شود به شدت تجربی است. زیرا پژوهشگر را وا می دارد که پدیده های مورد بررسی را به دقت مشاهده و به روشنی تعریف کند. درک موضوع پژوهش، تنها تشخیص روش مناسب برای انجام دادن کار نیست. بلکه بررسی روش های مختلف تجربیات آموزشی معلمان ابتدایی برای ایجاد آگاهی و خلق معرفت است. بنابراین اقدام پژوهی انشا، انجام دادن پژوهش های کیفی، نه تنها هرگز پایان راه نیست، بلکه به درستی آغاز راه است. چون، هر پژوهش در عمل، کاوشی است برای درک و ایجاد یک معنی، و ایجاد هر معنی زمینه یا جوّی را فراهم می آورد که مشکلات تازه و جدیدی شناسایی شوند.
تجربیات یک معلم موفق این نوع دانش، برای پژوهشگران حیاتی است و به کمک آن می توانند داور حقیقت باشند، حکم بدهند و به قوانین یا اصول موضوعی، برای اثبات اعتبار چنین دانشی نیاز نداشته باشند.
نمونه طرح درس پژوهی امروزه، پژوهش در عمل، توسط پژوهشگرانی صورت می گیرد که در موقعیت های اجتماعی – آموزشی درگیری هایی دارند و هدفشان بالا رفتن فهم و استدلال در اوضاع و احوال پیرامون است. تحقیق در مورد اقدام پژوهی ذکر این نکته ی ظریف هم خالی از اعتبار نیست که بهترین حالت در این گونه پژوهش ها این است که با تشریک مساعی افراد درگیر انجام گیرد تا گروه های پژوهشگر کیفی، قدرت و اعتبار بیشتری به دست آورند.